baroot-kh22 On ۲۶ تیر ۱۳۸۹

به نام بی همتای بزرگ


تعدادی از گروهها از جمله دانشجویان هم همبستگی خود را با بازاریان اعلام کرده اند. در اینجا قصد ما بررسی تهدیدها و فرصتها ممکن برای جنبش عدالت خواهی ایران است.
1 -در اینکه حرکت صنفی بازارایان آیا عقبه سیاسی هم داشته است یا نه مورد بررسی قرار نگرفته است. اینکه چه کسانی سازماندهندگان این اعصتاب بوده اند و اینکه چه جریانی طی شده است بر من پوشیده است. اینکه بازاریان تهران برخلاف بازاریان برخی شهرها واکنشی به اتفاقات تهران نداشته اند از نکات منفی این صنف بوده است
2 - تجربه نشان داده است که حرکتهای اعتراضی در سه طیف ابتدا شکل میگیرد: دانشچویان و طلاب - بازاریان - مقامات مذهبی. در مراحل بعدی حرکتهای اعتراضی به ادارات و بدنه دولت میرسد و در اخرین بخش به نظامیان میرسد. پس مسملم است که همراهی بازاریان بسیار مهم است و ممکن.
3 - نمیتوان با قاطعیت گفت که آیا اعتراضهای بازاریان از محدوده ی احمدی نژاد فراتر خواهد رفت یا نه؟ تاریخ صد ساله نشان دهنده این است که اعتراضات سیاسی از همین اتفاقات کوچک شروع میشود. از سوی دیگر پارسال اعتراضات اساسی (یعنی اعتراض به اساس و بنیان) از اعتراض به احمدی نژاد و مسائل کوچکتر شروع شد.
4 - اگر چه بازاریان از جنبش حمایت نکردند اما جنبش با حمایت از بازاریان میتواند آنان را به سوی خویش جذب کند. بر خلاف روزهای معلم و کارگر که از وسی کارگران و معلمان تجمعی صورت نگرفت اینبار دعوت کنده اصلی خود سنف مربوطه (بازاریان) است. هنگامی که بازاریان حمایت مردم را از خویش ببینند مجبور هستند از مردم هم حمایت کنند یا ننگ بدنامی را برای خویش بخرند.
5 - یکی از مشکلات بازار نفوذ موئتلفه و جریان هدایت کننده آن است. از سوی ممکن است این جریان با موج سواری بر حمایت مردم تا حد امکان به تبلیغ برای خامنه ای بپردازد. از سوی دیگر این امکان برای مخالفان ایشان برای بدست گیری سکان هدایت بازار است.
6 - این امکان وجود دارد سران حکومت با درک موقعیت همین امشب با بازاریان مصالحه کنند و قضیه ختم شود.
آنچه که از مطالب بالا بدست می آید این است که چنانچه 2 عامل مدیریت قوی و فوری و شناخت کافی از بازار وجود داشته باشد یک فرصت استثنایی برای جنبش است. فرصتی که شاید تا ده سال دیگر تکرار نشود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر